PALATSET – Immersive skattjakt
Skattjakt, immersive, metaverse, utmaningar, ungdomar, barn, museum, utställningar, expo
Ett utvecklingsprojekt inom Immersive storytelling som vi var med att utveckla inom ramen för utbilning som Cross Media Producers på Dramatiska Institutet i Stockholm (SADA). Samma koncept kan tillämpas på museum och offentliga instutioner.
Palatset var tänkt som ett hus/ levande museum för barn och med barn. En stor byggnad i mitten av Stockholm som en gång varit ett riksarkiv. Vårt bidrag var att göra en virituell kopia av det verkliga Palatset, där man del kunde uppleva Palatset on-line och dels ha virituella upplevelser när man var där, med argumentet reality teknik. Skattjakten på Palatset påminner om sk ”Geocathing” dvs – skattjakt med hjälp av GPS. Denna jakt vävdes in med en påhittad myt om det fanns spöken på plats, för att skapa lite mer mystik och spänning med platsen.
Ett bra sätt att locka till och marknadsföra museet är om även de som ännu inte varit där, först kan gå på en virituell skattjakt i det virtuella museet (kanske på en lägre nivå än VIPP-arna).
I den versionen av skattjakt som vi utarbetade för Palatset kommer skatterna bestå av olika samlarobjekt som är ”brandade” som Palatsets egen geovaluta tex ”Palatset-Mynt” som kan ligga gömda i skrymslen och vrån, bakom lösa tegelstenar, i små luckor luckor, under lösa plankor, upphängda en bit upp i taket dit man kan klättra, eller bara i olika lådor som finns lite var som. Och om dom hittar virituella Palace-Mynt och har ett eget konto, så kan dessa senare växlas in mot riktiga när de kommer till museet.
Naturligtvis kommer skattjakten att präglas av det verkliga innehållet på museet. Den huvudsakliga målsättningen är att de verkliga skatterna som man upptäcker till slut är museets berättarskatter. Men för att det ska kännas motiverande att leta och för att kunna kallas en skatt så måste det man letar efter vara värt något och därför ska ”Palatset-Mynt” ska ha ett valutavärde för saker som man kan köpa eller för rabatter på Museet. Det kan vara nästa inträde, tillträde till extraaktiviteter, VIPP-status, ”längst fram i kön-status”, klistermärken, bagdes i souvernirshoppen, glass eller godis i kaféet mm mm. Allt för att öka intresset hos den unga målgruppen att ta del av museets berättelser och objekt.