IMMERSIVE ROOMS – VR bilderböcker – den nya läshörnan
Psykosocial, hälsa, välbefinnande, application, data, mobiltelefon, VR, argumented reality, innersive storys, metaverse, ungdomar
“Immersive books” – uppslukande omslutande bilderböcker. Vidgande upplevelser med ljud, bild och interaktivitet för barn och ungdomar. Den nya läshörnan på biblioteket eller en virtuell bilderbok on-line. För skapande av resiliens och välbefinnande. Vi vill utveckla våra berättelser till “Immersive books” vilket vidgar upplevelsen och kan genomföras med befintlig visningsteknik och kommande utveckling inom området.
Rent praktiskt innebär det man omsluts av ljudberättelse, 360-illustrationer och texter i VR-glasögon eller ett “360-bildbås” som blir en ny läshörna på biblioteket eller en virtuell bilderbok on-line. Redan idag finns ekonomiskt överkomliga tekniska lösningar med projektioner eller 360-glasögon och smartphones. Med kunskaper från utbildning som Cross media producers (SADA), studier och deltagande i globala konferenser samt tidigare produktioner, vill vi nu gå från 360 rörlig bild till 360 bok.
Bibliotekens besök sjunker och återvinningscentralerna får speciella containrar bara för böcker. Men läsintresset finner andra vägar med teknikens utveckling, privat såväl som i bibliotekets publika samlingsrum. Pandemin stängde dörren främst den senare medan tex ljudböcker boomat.
Vi återupptar nu utvecklingsarbetet. Fokus är att skapa ny läsupplevelse av bilderböcker för barn o unga. Med regeringens nysläppta Strategi för bibliotek 2022 i ryggen och speciellt då §4.2 – ‘ett biblioteksväsende som bidrar till och följer samhällets utveckling’, så vill vi skapa ökat läsfrämjande och upplevelser genom berättande i ljud och bild.
Vi har egna berättelse- och kulturarvsprojekt i text, bild och audiobok, på över 13 språk som berättarpiloter samt ytterligare bilderboksupplägg för yngre barn.
Se tex: https://www.lostfairytales.se/
Vi utvecklar nu och testar ett 360 bokformat ‘Immersive books’
Vi kommer att jobba med modern AI teknik för att framställa illustrationer och 360-världar som publiken kan få interagera med.
Det internationella intresset för detta är stort. Framförallt Japan ligger tekniskt i framkant och med denna utveckling det finns goda chanser att utbyta erfarenheter med internationella partner. Vi har redan många kontakter som vi har jobbat med förut på en internationell arena även om inte någon enstaka part ännu i det här tidiga skedet är utsedd.
Vi har också rekognoserat coacher med god kännedom av den för unga engelskspråkiga litteraturmarknaden, agenturer och förlag att stärka vårt team i denna återstart.
Filmklipp