Framtidens berättarvärld
Storytelling, metaverse, imersive, XR, immersive storys, crossmedia, argumented reality, metaverse, children, projections, 3D, VR
Att berätta har alltid varit viktigt. Var och en vet hur en berättelse kan trollbinda oss. Vanligt berättande som vi har upplevt hittills är främst att titta på film och läsa historier som åskådare. Föreställ dig att vara helt med i berättelsen, uppleva den när den utvecklas istället för att bara titta på den. Det är vad uppslukande berättande handlar om.
Bra berättande är något vi är stolta över. För oss är det viktigt att inse historiens ursprung och hur nya generationer tar till sig nya sätt att berätta historier. Oavsett vilket format det är skapar vi engagerande berättelser och berättelser som drar in publiken i berättelsen för att fördjupas.
Sedan tidernas begynnelse har vi människor berättat historier. Kring lägerelden, skvallrade och berättade historier. Dessa berättelser växte sedan till myter, legender och med tiden till böcker. Nästa steg var visuellt berättande med fotografier. Senare gjordes dessa fotografier till rörliga bilder – filmern föddes.
Med uppslukande berättande vill vi inte begränsa oss till de senaste teknologierna. Vi slöjdar berättelser bäst anpassade till själva berättelsen. Genom att lägga till lager av interaktivitet kan vi skapa fördjupning till skillnad från vad som är möjligt i andra medieformat.
Ett exempel på detta är nyare former av videospel där spelare är helt nedsänkta i en helt annan verklighet som interagerar och förändrar handlingen när den utvecklas. Spelindustrin har i princip exploderat och även om inte alla är intresserade av videospel, växer användningen av uppslukande och interaktivt berättande inom andra områden snabbt.